Constitutional relevance of the advisory opinion of the Legislative Council in the procedure of adopting emergency ordinances
PDF (Limba Română)
HTML (Limba Română)

Keywords

Conseil législatif
ordonnance d’urgence
inconstitutionnalité
avis consultatif
technique législative Consiliul Legislativ
ordonanță de urgență
neconstituționalitate
aviz consultativ
tehnică legislativă Legislative Council
emergency ordinance
unconstitutionality
advisory opinion
legislative technique

Abstract

The Constitutional Court of Romania has ruled, in a rich jurisprudence, that the failure to request the opinion of the Legislative Council in the procedure of adoption of an emergency ordinance by the Government entails the unconstitutionality of the normative act thus adopted. In order to reach this conclusion, the Court applied Art. 79 para. (1) of the Constitution, which enshrines the role of the Legislative Council, in relation to art. 1 para. (5) of the Constitution, which enshrines the obligation to comply with the law. In this study, we aim to nuance this opinion in relation to the particularities of the emergency ordinance as a normative act adopted in extraordinary situations by the Government, an authority against which the Legislative Council does not have a constitutional consecration as a consultative body, but only a legal consecration.

https://doi.org/10.24193/SUBBiur.70(2025).1.198-226
PDF (Limba Română)
HTML (Limba Română)

References

APOSTOL-TOFAN D., Codul administrativ. Comentariu pe articole. Vol. I (partea I-II, art. 1-74), C.H. Beck, București, 2023;

BELIGRĂDEANU Ș. , I. T. ȘTEFĂNESCU, Consecințele nesolicitării avizului consultativ al Consiliului Economic și Social sau al Consiliului Legislativ cu privire la proiectele actelor normative, Dreptul nr. 7/2006;

CIOCHINĂ M., Elemente de noutate în procedura de legiferare, urmare a revizuirii Constituției și regulamentelor parlamentare, Revista de Drept Public nr. 4/2003;

DEACONU Ș., Drept constituțional, ed. a V-a, C.H. Beck, București, 2022;

DEACONU Ș., Instituții politice, ed. a V-a, C.H. Beck, București, 2022;

DELEANU I., Instituții și proceduri constituționale – în dreptul român și în dreptul comparat, C.H. Beck, București, 2006;

DIMA B., Proceduri administrative necontencioase, C.H. Beck, București, 2021;

DIMA B., R.D. POPESCU, Constituționalizarea procedurii de avizare a actelor normative cu valoare de lege, Analele Universității din București – Seria Drept, C.H. Beck, 2024;

GIREDARIU O., Tehnica și procedura delegării legislative, Pro Universitaria, București, 2013;

IANCU T.R., Aplicarea articolului 110 alineatul (4) din Constituția României. Competența unui Guvern demisionar de a adopta sau a propune acte cu putere de lege, Analele Universității din București – forum juridic nr. 2/2023, online: https://drept.unibuc.ro/documente/2023/AUBD/2,%202023,%201.%20Teodor-Radu%20Iancu%20-%20Aplicarea%20art%20110%20(1).pdf;

IONESCU C., C. A. DUMITRESCU, Constituția României. Comentarii și explicații, C.H. Beck, București, 2017;

IONESCU C., Raporturile Parlamentului cu Guvernul și Președintele României, Universul Juridic, București, 2013;

IONESCU C., Tratat de drept constituțional contemporan, ed. a III-a, C.H. Beck, București, 2019;

MURARU I., E.S. TĂNĂSESCU (coord.), Constituția României. Comentariu pe articole, ed. a III-a, C.H. Beck, București, 2022;

MURARU I., M. CONSTANTINESCU, Drept parlamentar românesc, All Beck, București, 2005;

ONIGA T., Delegarea legislativă, Universul Juridic, București, 2009;

POPESCU S., V. ȚĂNDĂREANU, Instituții de consultanță și tehnică legislativă, în unele țări europene, Revista de Drept Comercial nr. 9/2000;

RUSU I. , Analiză critică a actelor Curții Constituționale, Universul Juridic, București, 2012;

SOARE V.C., Instituții politice. Aspecte teoretice și practice pe înțelesul studenților, Hamangiu, București, 2022;

SOARE V.C., Legislative Delegation. Government Ordinances. Legal Nature, în Studii și Cercetări juridice Europene. Conferința Internațională a Doctoranzilor în Drept, Ediția a IX-a, Universul Juridic, Timișoara, 2017;

TĂNĂSESCU E.S., B. DIMA, The Role of the Romanian Parliament during the COVID-19 Sanitary Crisis. A diminishment of the executive decision-making power în The Parliament in the time of coronavirus, E. CARTIER, G. TOULEMONDE (ed.), Foundation Robert Schuman, 2020, online https://old.robert-schuman.eu//en/doc/ouvrages/FRS_Parliament_Romania.pdf;

TĂNĂSESCU E.S., M. SAFTA, Legistica formală. Tehnica legislativă în România, C.H. Beck, București, 2024;

TOADER T. , M. SAFTA, Constituția României adnotată, Hamangiu, București, 2023;

VIDA I. , I. C. VIDA, Legistică formală. Curs universitar, Universul Juridic, București, 2020;

VÎTCĂ L.M., Considerații privind avizele emise de Consiliul Legislativ, Buletinul de Informare Legislativă nr. 4/2020, online: http://www.clr.ro/download/buletine/buletin_informativ_2020/Buletin-legislativ-4-2020.pdf, arhiv.: https://perma.cc/U982-VWL2.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Teodor-Radu Iancu

Downloads

Download data is not yet available.