Incertitudinea și contenciosul administrativ. Analiza unei prevederi legale „bumerang”: despre încetarea efectelor suspendării actelor administrativ-fiscale în lumina prevederilor art. 278 alin. (5) C.pr.fisc.
PDF
HTML

Cuvinte cheie

administrative-fiscal act
judicial suspension
action
stay action
legal termination
art. 278 para. (5) of the Romanian Fiscal Procedure Code
60 days period
legal uncertainty
legal uncertinty
decision to resolve the administrative appeal act administrativ-fiscal
suspendare judiciară
încetare de drept
art. 278 alin. (5) C.pr.fisc.
termen de 60 de zile
insecuritate juridică
decizie de soluționare a contestației administrative

Rezumat

Suspendarea executării actelor administrativ-fiscale, în esență, o „derivată” a suspendării „de drept comun” (reglementată în materia contenciosului administrativ de art. 14 și 15 din Legea nr. 554/2004), poate ridica în practica judiciară probleme nebănuite la prima lectură a prevederilor din Codul de procedură fiscală. Astfel, modificarea prevederilor art. 278 alin. (5) C. pr. fisc., care au ca obiect încetarea de drept (subită, automată) a acestui tip special de suspendare, și care s-a dorit a fi benefică particularului, poate avea adesea efectul invers celui urmărit de legiuitor, dacă acest text de lege este interpretat simplu, în litera sa. Însă evoluția istorică a instituției, coroborată cu principiile care o guvernează, reclamă o interpretare a normei în spiritul său (în consens cu scopul pentru care a fost adoptată aceasta), iar această interpretare conduce la o concluzie surprinzătoare: chiar dacă art. 278 alin. (5) C. pr. fisc. stabilește momentul comunicării deciziei de soluționare a contestației administrative ca unic reper temporal de la care începe să curgă termenul de 60 de zile, care condiționează efectele suspendării, în realitate, cum acesta n-ar putea să curgă mai înainte de dispunerea efectivă a măsurii, primul moment al termenului trebuie stabilit diferențiat, după cum soluționarea contestației este anterioară ori, dimpotrivă, posterioară pronunțării suspendării pe cale judiciară. Și asta pentru că noua reglementare a încetării de drept a măsurii suspendării ar trebui să aibă, față de reglementarea de drept comun, doar efecte dilatorii, nu și efecte peremptorii.

https://doi.org/10.24193/SUBBiur.65(2020).2.1
PDF
HTML

Downloads

Download data is not yet available.