Măsurile educative privative de libertate – o perspectivă jurisprudenţială

Autori

  • Ștefana-Iuliana Sorohan Facultatea de Drept, Universitatea din București

DOI:

https://doi.org/10.24193/CDP.2023.2.5

Cuvinte cheie:

măsurile educative, privarea de libertate a minorilor, internarea într-un centru educativ, internarea într-un centru de detenție, studiu de jurisprudență, executarea măsurilor educative

Rezumat

Odată cu adoptarea actualului Cod Penal, pentru minorii care răspund penal, legiuitorul a renunțat la sistemul sancționator dual, specific vechii reglementări, compus din pedepse și măsuri educative, orientându-se spre un sistem unic, format doar din măsuri educative, în cadrul căruia guvernează regula conform căreia privarea de libertate este o soluție de ultim resort. Totuși, se poate observa că actuala reglementare permite în continuare instanțelor de judecată să dispună, sub dezideratul reeducării, privarea de libertate a minorilor pe o durată considerabilă de timp, perioadă în care aceștia sunt îndepărtați din mediul lor social. Așadar, este util de analizat dacă prin reformarea sistemului sancționator incident în cazul minorilor care răspund penal s-a produs o delimitare clară a sancțiunilor aplicabile acestora de pedepsele clasice, precum și modalitatea în care preocupările pentru aplicarea unui tratament diferențiat în cazul inculpaților minori au fost absorbite de practica judiciară.

Descărcări

Publicat

2023-10-15

Număr

Secțiune

Conferință