Unele considerații privind impactul deciziei Curții Constituționale a României nr. 176 din 24 martie 2022 asupra măsurii confiscării speciale a unor produse de tutun accizabile provenite din contrabandă
DOI:
https://doi.org/10.24193/CDP.2023.3.6Cuvinte cheie:
confiscare, bunuri a căror deținere este interzisă de legea penală, contrabandă, contrabandă asimilată, drept unional, Regulamentul vamal al Uniunii EuropeneRezumat
Adoptarea de către Curtea Constituțională a României a Deciziei nr.176 din 24 martie 2022, publicată în Monitorul Oficial al României nr.451 din 05.05.2022, a dat naștere unor vii discuții, cu privire la modalitatea de interpretare și efectelor acesteia, în raport de conținutul dispozițiilor art.4 - art.5 Cod penal și art.3 din Legea nr.187/2012, privind aplicarea legii penale de dezincriminare și a legii penale mai favorabile în cauzele penale aflate în curs și cele definitiv soluționate.
O problemă apărută în practica instanțelor, dar mai puțin reflectată în literatura de specialitate, privește posibilitatea instanței de judecată de a dispune confiscarea specială a unor bunuri provenite din infracțiunea de contrabandă asimilată, potrivit art.112 alin.1 lit. f Cod penal, în cauzele finalizate cu o soluție de achitare, întemeiată pe dispozițiile art.16 alin.1 lit. b teza I Cod procedură penală și efectele Deciziei Curții Constituționale nr.176/2022.
Dificultatea acestei probleme derivă din faptul că deși dispozițiile art.4 Cod penal impun judecătorului o soluție de înlăturare a efectelor confiscării în caz de dezincriminare a faptei, dispozițiile Regulamentului vamal al Uniunii Europene impun statelor membre soluții menite să protejeze Uniunea de comerțul inechitabil și ilegal, care să încurajeze activitățile economice legitime, stabilind în sarcina fiecărui stat obligația de a institui sancțiuni efective, proporționate și cu efect de descurajare, în caz de încălcare a legislației vamale unionale.
Prioritatea dreptului unional îndeamnă, într-o astfel de situație, la identificarea unei soluții care să asigure eficiența și efectivitatea Regulamentului vamal al Uniunii Europene, așa încât, prin intermediul acestui studiu, vom încerca să demonstrăm, pe baza unor argumente de interpretare regăsite și în jurisprudența națională recentă, că măsura de siguranță a confiscării unor bunuri provenite din contrabandă poate fi aplicată nu doar în procedura contravențională subsecventă celei penale, ci și într-o cauză penală în curs, finalizată cu achitarea inculpatului.